Metodologia

La metodologia d'aquest estudi és força complexa i per entendre-ho millor ho dividirem en tres blocs:

1. Recerca bibliogràfica:

La recerca d'informació ha sigut necessària en tot el procés de l'estudi, i ha tingut una major importància a l'inici del projecte. Aquesta recerca ha sigut important per tal d'entendre diferents aspectes sobre l'alimentació saludable entre altres, de la qual cosa no n'erem conscient. A més, ha sigut molt necessària per a dur a terme l'elaboració de les enquestes i dels tallers, que més endavant s'explicarà.

Dins de tota la recerca bibliogràfica feta podríem separar en diferents aspectes o temàtiques, algunes d'elles i més importants són: recerca de falsos mites alimentaris, d'aliments saludables tant per esmorzar com a dieta diària, la implicació que té el sucre en els adolescents o en els humans, la dieta mediterrània, el funcionament de les etiquetes alimentàries, els superaliments, etc.

Per fer les recerques ens hem basat pràcticament en el buscador Google scholar i la informació extreta ha sigut bàsicament d'articles científics i/o documentació proporcionats per alguna institució governamental de l'Estat espanyol o europea.

Es pot observar en la web que hi ha una part d'informació complementària que hem cregut que seria de suma importància per a la divulgació d'aquests coneixements.

2. Estudi d'enquestes i entrevistes:

Per fer les enquestes i entrevistes utilitzades en aquest estudi hem fet una recerca informativa, tal com s'ha esmentat anteriorment. Per començar, s'han fet una sèrie de preguntes als membres de l'equip directiu de les escoles (entrevista a director/es) sobre l'alimentació dels nens en les hores d'esbarjo, en el menjador de l'escola, i sobretot, l'actitud dels nens davant de productes saludables.

Per una altra banda, s'han elaborat dos tipus d'enquestes en funció del tipus de població, és a dir, s'ha fet una enquesta complexa per als adults i adolescents; i una altra, més simple per als nens de l'escola de primària.

L'enquesta de nens es basa sobretot en conèixer la presència d'ingesta de fruites i verdures en les seves dietes, i en proporcionar diverses imatges d'un mateix aliment, però amb presentacions de plats diferents. Finalment, han d'escollir la més atractiva per a ells.

En canvi, l'enquesta general destinada a la resta de persones, consta de diferents parts, una primera de coneixement de la persona sobre l'hàbit saludable i falsos mites, després se'ls pregunta la relació d'aliments saludables i d'aliments precuinats en els seus àpats, i finalment, se'ls posa a prova amb un cas de coneixement d'etiquetes alimentàries amb preguntes molt senzilles.

3. Elaboració de tallers pel dia saludable:

Una de les propostes del treball es realitzar unes activitats en forma de taller en els centres educatius (a l'institut i en les dues escoles del municipi). Per això, es va avisar a l'equip directiu dels centres educatius i, ràpidament, ens van acceptar la nostra proposta per a principis de maig. Degut a la complicació horària per sortides de colònies i exàmens oficials de caire comunitat, en les escoles no va ser possible la realització d'aquests tallers a principis de maig i es va d'haver d'aplaçar a finals de maig o principis de juny.

Nosaltres vam anomenar aquest dia de taller com el dia d'hàbit saludable, i en ella el taller es troba dividit en 4 activitats:

  • Activitat 1: Es tracta de formular varies preguntes utilitzant alguns productes alimentaris i/o fotografies d'aliments amb la intenció de que desperti l'interès o la curiositats dels visitants.
  • Activitat 2: Es tracta de mostrar un producte alimentari al costa d'un altre igual però separats pels ingredients que conté, per això s'ha utilitzat el Cola-cao, la Nutella, el suc de pinya de la marca Granini i la melmelada de fruites del bosc de la marca Hero. A més, se'ls hi ensenya fotografies de varis aliments i demana als activistes que intentin encertar la quantitat de sucre que pot contenir el producte, utilitzant tarrons de sucre.
  • Activitat 3: Aquesta activitat consta de dues parts: la primera, es tracta de donar una sèrie de cartolines amb fotografies d'aliments sostenibles, típics de la zona i que es pot comprar en el pagès del poble, i ells han de realitzar un menú amb aquests aliments. La segona part, consisteix en una competició d'elaborar el millor esmorzar ideal, per això es farà dos grups i en cada un d'ells se'ls hi entrega unes cartolines amb fotografies, i d'entre totes elles han d'escollir la millor opció.
  • Activitat 4: És realitza un experiment de laboratori senzill utilitzant el reactiu Felhing, un compost que determina la presència de sucres reductors. L'activitat és demostratiu, ja que es tracta de realitzar l'experiment amb diferents productes tant salat com dolços davant dels observadors i que observin si l'experiment determina la presència de sucre o no en els aliments.

Al final del taller es regala a tots els participant la opció d'escollir una peça de fruita o una brotxeta de varies fruites.


Seguidament es mostra el calendari d'acció que s'ha dut a terme per realitzar aquest treball, si cliqueu sobre la imatge, s'amplia:

steamxhealtmontpedros
Creado con Webnode
¡Crea tu página web gratis! Esta página web fue creada con Webnode. Crea tu propia web gratis hoy mismo! Comenzar